
 COURT OF APPEALS 
 DECISION 
 DATED AND RELEASED 

 

 FEBRUARY 13, 1996 

 
 
 
 

 NOTICE 

 
A party may file with the Supreme Court 
a petition to review an adverse decision 
by the Court of Appeals.  See § 808.10 and 
RULE 809.62(1), STATS. 

This opinion is subject to further editing.  
If published, the official version will 
appear in the bound volume of the 
Official Reports. 

 
 
 
 

Nos. 95-1098 & 95-1857 
 
STATE OF WISCONSIN IN COURT OF APPEALS 
   DISTRICT III             
                                                                                                                        No. 95-1098 

 
JOHN W. TORGERSON, 
 
     Plaintiff-Respondent, 
 
  v. 
 

JOURNAL SENTINEL, INC., 
 
     Defendant-Appellant. 
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
No. 95-1857 
 

JOHN W. TORGERSON, 
 
     Plaintiff-Appellant, 
 

              v.  
 
JOURNAL SENTINEL, INC., 
 
     Defendant-Respondent.    
                                                                                                                        

 
 
 APPEAL from a judgment and an order of the circuit court for 
Eau Claire County:  PAUL J. LENZ, Judge.  Affirmed in part and reversed in part. 



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -2- 

 Before Cane, P.J., LaRocque and Myse, JJ. 

 LaROCQUE, J.   The Journal Sentinel, Inc., publisher of THE 
MILWAUKEE JOURNAL (THE JOURNAL) appeals the denial of its summary 
judgment motion in the libel action initiated by John W. Torgerson, formerly 
Wisconsin's deputy commissioner of insurance.1  Torgerson, who concurrently 
held his public office while he was half owner and an officer of a title insurance 
company, contends that THE JOURNAL defamatorily and falsely reported that he 
had violated conflict of interest restraints set forth in two letters from the state 
Ethics Board, and similarly implied that his initiation of a change in title 
insurance regulation was for the purpose of advancing his private business at 
the expense of the public interest and was therefore unethical.  We have 
consolidated Torgerson's separate appeal of a summary judgment dismissing 
his second libel action based upon the republication of similar articles in other 
newspapers, including THE EAU CLAIRE LEADER-TELEGRAM. 

 We conclude that Torgerson failed to provide sufficient evidence 
of actual malice to go to trial.  Actual malice is a constitutional requirement for a 
successful libel action involving a public official.  New York Times Co. v. 
Sullivan, 376 U.S. 254 (1964).2  Actual malice must be shown with "convincing 
clarity" at the summary judgment stage.  Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 
U.S. 242, 244 (1986).  "The question whether the evidence in the record in a 
defamation case is of the convincing clarity required to strip the utterance of 
First Amendment protection is not merely a question for the trier of fact."  Bose 
Corp. v. Consumers Union, 466 U.S. 485, 511 (1984).  We reverse the denial of the 
newspaper's summary judgment motion.  Because the same defect bars the 

                     

     
1
  We granted leave to appeal pursuant to § 808.03(2), STATS., by order dated May 11, 1995. 

     
2
  The First Amendment to the United States Constitution provides:  "Congress shall make no 

law ... abridging the freedom of speech, or of the press ...." 

 

        The First Amendment is made applicable to the states by virtue of the Fourteenth Amendment. 

 New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 263 n.4 (1964).  There is "state action" even 

though the matter involves a civil lawsuit between private parties; state courts apply a state rule of 

common law to impose the invalid restrictions on the constitutional freedoms of speech and press, 

and therefore the state is exercising its power to deny a federal constitutional right.  Id. at 265.  



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -3- 

republication lawsuit, the circuit court's judgment of dismissal of that action 
based on other grounds is affirmed.3 

   The alleged libel as initially published on October 14 and 15, 
1993, read: 

Torgerson cut rule despite ethics warning  
Agency no longer keeps track of lowest rates for title insurance 
   .... 
 
   During his recent tenure as a top state insurance regulator, John 

W. Torgerson was co-owner of a title insurance 
company, leading to two warnings by the state Ethics 
Board to avoid a conflict of interest by staying out of 
title insurance regulation. 

 
   But a Milwaukee Journal investigation of state insurance records 

shows that Torgerson, while deputy commissioner of 
insurance, helped wipe out a rule that required title 
insurance companies to disclose publicly in 
commission files their lowest, discounted rates. 

   .... 
 
  Torgerson told The Journal earlier this year, after it disclosed his 

dual role as insurance regulator and insurance 
company co-owner, that he had stayed out of title 
insurance matters.  

 A substantially identical story was later republished in other 
newspapers in Wisconsin and Minnesota.  After THE JOURNAL refused to 

                     

     
3
  The circuit court dismissed the second action for failure to comply with the provisions of 

§ 895.05(2), STATS., which compels a demand for retraction before suing for a published libel.  

Although Torgerson served separate demands for retraction as to both the original and the 

republication, the court ruled that Torgerson was required to notify the defendant in his initial 

demand that he might sue on the republication before he brought suit on the initial publication.  

Because we resolve both lawsuits on other grounds, we do not address the question of notice. 



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -4- 

comply with Torgerson's demand for retraction made under § 895.05, STATS., he 
brought suit.   

 Torgerson claims the article is defamatory and false.4  He relies in 
part upon the undisputed fact that he initiated the inquiries that caused the 
Ethics Board to write the advisory letters, a fact not reported in the article, 
which characterized the letters as "warnings."5  Torgerson further contends that 
the article falsely reports that the Ethics Board letters stated that he was told he 
should be "staying out of title insurance regulation."  Rather, he says, the letters 
merely set forth limited specific circumstances in which he could not be 
involved in title insurance regulation without an impermissible conflict of 
interest.  Torgerson also contends that the story falsely implies that he 
participated in getting the rule change for the purpose of advancing his private 
business, acted contrary to the public interest, and thereby behaved unethically. 
 Torgerson suggests that the defamatory and false inference of his improper 
motivation is strengthened by the false statement that he had earlier told THE 
JOURNAL that he had "stayed out of title insurance matters."  He points to the 
actual words of his earlier statement to the paper when he said that "the ethics 
guidelines were easy to follow ...  There is an appearance of conflict which must 
be avoided ... That appearance is extremely easy to avoid."  He asserts proof of 
actual malice from facts and circumstances detailed later in this opinion. 

  THE JOURNAL contends that the trial court construed the 
statements at issue out of context and that the story as a whole is neither capable 

                     

     
4
  Defamation has been defined as "'that which tends to injure "reputation" in the popular sense; 

to diminish the esteem, respect, goodwill or confidence in which the plaintiff is held, or to excite 

adverse, derogatory or unpleasant feelings or opinions against him.'  PROSSER [Law of Torts 

(hornbook series, 3d ed.), ] p. 756."  Polzin v. Helmbrecht, 54 Wis.2d 578, 583, 196 N.W.2d 685, 

688 (1972).  For a newspaper article to be libelous, it need only tend to degrade or disgrace the 

plaintiff generally, or to subject him to public distrust, ridicule or contempt in the community.  Id.   

 

 Torgerson must prove that the statements in the article were false because truth is a 

complete defense in a defamation action.  See Lathan v. Journal Co., 30 Wis.2d 146, 158, 153, 140 

N.W.2d 417, 423 (1966).  The elements of a common law defamation claim are set forth in 

Van Straten v. Milwaukee Journal Newspaper-Publisher, 151 Wis.2d 905, 912, 447 N.W.2d 105, 

108 (Ct. App. 1989), cert. denied, 496 U.S. 929 (1990). 

     
5
  To allow the letters to be read in context, we have included them in their entirety in the 

appendix.   



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -5- 

of a defamatory meaning nor false.  It points to the conflicting interpretations 
different parties placed upon the meaning of the Ethics Board letters, including 
comments from Torgerson himself.  THE JOURNAL also argues that the alleged 
implication of Torgerson's subjective motivation and ethics is protected by the 
fair comment privilege because it is merely a matter of opinion, neither capable 
of being proven expressly false nor including a provable false factual 
connotation.6   

 THE JOURNAL also maintains that Torgerson failed to meet his 
burden to establish a prima facie case of actual malice under the rational 
interpretation analysis of the evidence employed by the United States Supreme 
Court in Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279, 290 (1971).  This is so, it argues, 
because Rowan's article provided a reasonable translation of the meaning of 
highly ambiguous government documents and statements.  Because we 
embrace this application of Pape to this case, and because we conclude that the 
evidence of actual malice is insufficient as a matter of law, we need not address 
the other issues.  

 Our review of a decision to grant or deny summary judgment 
applies the same methodology as the circuit court and we decide the matter de 
novo.  Crowbridge v. Village of Egg Harbor, 179 Wis.2d 565, 568, 508 N.W.2d 15, 
21 (Ct. App. 1993).  When the materials introduced for and against summary 
judgment present only a question of law, that question should be decided by 
summary judgment.  Southard v. Occidental Life Ins. Co., 31 Wis.2d 351, 354-
55, 142 N.W.2d 844, 845 (1966).  Summary judgment may be particularly 
appropriate in defamation actions to mitigate the potential chilling effect on free 
speech and the press that might result from lengthy and expensive litigation.  
Bayview Packing Co. v. Taff, No. 95-0901 slip op. at 12 (Wis. Ct. App. Dec. 12, 
1995, ordered published Jan. 30, 1996).  

 The underlying basis of Torgerson's claim is not unlike the 
circumstances in Pape.  Pape holds that where the alleged libel of a public 

                     

     
6
  Under the common law principal of "fair comment," legal immunity is afforded for the honest 

expression of opinion on matters of public interest when based upon a true or privileged statement 

of fact not made solely for the purpose of causing harm.  See Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 

U.S. 1, 13-14 (1990).  Moreover, insofar as such statements involve a public official, as long as the 

"opinion" does not contain a provable false factual connotation, it is given constitutional protection. 

 Id. at 14-21.   



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -6- 

official is founded upon a claimed misinterpretation of authoritative 
government sources that are highly ambiguous, and where the reviewing court 
concludes from all of the evidence that the newspaper's account of the 
information is one reasonable translation of the source material, even though it 
may not be the "true" meaning intended by the source, the claim fails for lack of 
actual malice.  See id. at 284-92.  

 The requirement of actual malice as an element in libel actions by a 
public official was imposed in New York Times.  The parties agree that 
Torgerson was a public official so as to invoke the actual malice rule.  New York 
Times held that the First Amendment requires the plaintiff to show that in 
publishing the defamatory statement the defendant acted with "'actual malice'—
that is, with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it 
was false or not."  Id. at 279-80.  The reviewing court must independently 
"examine ... the statements in issue and the circumstances under which they were 
made to see ... whether they are of a character which the principles of the First 
Amendment, as adopted by the Due Process Clause of the Fourteenth 
Amendment, protect."  Id. at 285 (quoting Pennekamp v. Florida, 328 U.S. 331, 
335 (1946)) (emphasis added).  The evidence of actual malice is subject to the 
clear and convincing evidentiary standard.  See Pape, 401 U.S. at 285-86.  This 
heightened evidentiary requirement must be considered by the court in ruling 
on a motion for summary judgment.  Anderson, 477 U.S. at 244.      

 The rational interpretation approach used in Pape arose from a 
libel action based upon a story published in TIME magazine.  The story 
described a publication released by the United States Commission on Civil 
Rights in 1961, entitled Justice, devoted in part to the problem of police brutality 
and related private violence in the United States.  Id. at 280.  Justice contained 
references to accusations that had been made in a civil rights complaint of a 
shocking incident of police violence against a black family in Chicago. Id. at 281. 
 Pape, a police detective named in the civil rights suit, brought his libel action 
against TIME because its article quoted at length from the civil rights complaint 
without ever indicating that the charges were those of the complainant rather 
than the independent findings of the commission, and without using the word 
"alleged" in relation to the accusations.  Id. at 281-82.7  The TIME researcher 

                     

     
7
  The TIME article began: 

 

  The new paperback book has 307 pages and the simple title Justice.  It is the last 

of five volumes in the second report of the U.S. Commission on 



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -7- 

conceded at trial that she was aware of her omission of the word "alleged" in the 
story, but said she believed the article to have been true as written in light of the 
full context of the Justice report.  Id. at 283.  

 Pape reinstated the trial court's directed verdict in favor of the 
magazine.  Id. at 283.  It did so on the basis of its legal conclusion that there was 
an insufficient showing of actual malice.   

 Pape ratified earlier standards: 

In Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64 (1964) ... the opinion 
emphasized the necessity for a showing that a false 
publication was made with a "high degree of 
awareness of * * * probable falsity."  ...  These cases are 
clear that reckless conduct is not measured by whether a 
reasonably prudent man would have published, or would 
have investigated before publishing.  There must be 
sufficient evidence to permit the conclusion that the 
defendant in fact entertained serious doubts as to the 
truth of his publication.  Publishing with such doubts 
shows reckless disregard for truth or falsity and 
demonstrates actual malice.  

(..continued) 

Civil Rights, first created by Congress in 1957.  Justice carries a 

chilling text about police brutality in both the South and the 

North—and it stands as a grave indictment since its facts were 

carefully investigated by field agents and it was signed by all six 

of the noted educators who comprise the commission.   

   .... 

 

Shifting to the North, the report cites Chicago police treatment of Negro James 

Monroe and his family, who were awakened in their West Side 

apartment at 5:45 a. m. by 13 police officers, ostensibly 

investigating a murder.  The police, says Justice, "broke through 

two doors, woke the Monroe couple with flashlights ...." 

 

Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279, 281-82 (1971).  



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -8- 

Id. at 291-92 (emphasis added). 

 Thus, Pape concluded that there was absence of malice while 
acknowledging that the TIME magazine article reported "as a charge by the 
Commission what was, in its literal terms, a description by the Commission of 
the allegations in a complaint filed by a plaintiff in a civil rights action."  Id. at 
284-85.  

  Pape emphasizes the fact that a libel lawsuit over a publication 
that purports to report what others say about public affairs differs in a number 
of respects from the conventional libel case.  Id. at 284-85.  First, the publication 
underlying the plaintiff's claim was not the defendant's independent report of 
the police brutality episode, but TIME's report of what the government agency 
had said about it.  Id. at 285.  Further, the alleged damage to reputation was not 
that arising from mere publication, but that resulting from attribution of the 
accusations to an authoritative official source.  Id.  Finally, the defendant 
admitted an awareness at the time of publication that the wording of the 
government report had been significantly altered, but insisted that its real 
meaning had not been changed.  Id.  

 Pape grants the press considerable leeway in making conscious 
and deliberate choices of "truthful" interpretation, noting: 

Indeed, perhaps the largest share of news concerning the doings of 
government appears in the form of accounts of 
reports, speeches, press conferences, and the like.  
The question of the "truth" of such an indirect 
newspaper report presents rather complicated 
problems.  

 
   A press report of what someone has said about an underlying 

event of news value can contain an almost infinite 
variety of shadings.  Where the source of the news 
makes bald assertions of fact—such as that a 
policeman has arrested a certain man on a criminal 
charge—there may be no difficulty.  But where the 
source itself has engaged in qualifying the 
information released, complexities ramify.  Any 



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -9- 

departure from full direct quotation of the words of 
the source, with all its qualifying language, 
inevitably confronts the publisher with a set of 
choices.  

Id. at 285-86. 

 Similarly, Torgerson's comment that "There is an appearance of 
conflict which must be avoided ... That appearance is extremely easy to avoid," 
is reasonably capable of meaning that "he stayed out of title insurance matters."  
The test is not whether the article is an erroneous interpretation of the 
documents and the statements made.  The question is whether all of the 
circumstances of the case sufficiently demonstrate a belief by the publisher that 
it was not true.  Pape reaffirmed its concern expressed earlier in New York 
Times: 

A rule compelling the critic of official conduct to guarantee the 
truth of all his factual assertions—and to do so on 
pain of libel judgments virtually unlimited in 
amount—leads to ... "self-censorship."  Allowance of 
the defense of truth, with the burden of proving it on 
the defendant, does not mean that only false speech 
will be deterred. ... Under such a rule, would-be 
critics of official conduct may be deterred from 
voicing their criticism, even though it is believed to 
be true and even though it is in fact true, because of 
doubt whether it can be proved in court or fear of the 
expense of having to do so.  

Id. at 290. 

 Like the reporter for TIME in Pape, the reporter for THE JOURNAL, 
James Rowan, stated in his affidavit that he had no personal animus toward 
Torgerson and, based upon his review of public records and interviews with the 
individuals involved, believed when he wrote the story and still believed the 
facts and statements were true.  Torgerson has not provided sufficient facts and 
inferences to overcome this assertion. 



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -10- 

 The rationale underlying Pape resonates in the present lawsuit.  
Pape characterized the government document, Justice, that the TIMES interpreted 
as "extravagantly ambiguous."  Id. at 287.  It was impossible to know whether 
the Civil Rights Commission was seeking to encourage belief or skepticism 
regarding the incidents described in its report.  Id. at 286-89.   

 The Ethics Board letters and other comments about them in this 
case are also abundantly ambiguous on the key question.  It can be conceded 
that the letters do not state in so many words that Torgerson must "stay[] out of 
title insurance regulation," and Torgerson did not expressly advise THE 
JOURNAL that he had "stayed out."  However, the letters, read in their entirety 
and considered along with the comments about them from the writer of the 
initial letter, may reasonably be interpreted to suggest that is what was meant. 
The initial letter immediately advises Torgerson that his half ownership and 
active service as an officer of a title insurance company "raises issues under the 
Ethics Code."  The letter quotes the state Code of Ethics for Public Officials and 
Employees that limits private employment and business pursuits that "in no way 
interfere[] with the full and faithful discharge of his or her duties to the state."   
(Emphasis added.)   An Ethics Board opinion is cited for the proposition that 
"[a] public officer owes an undivided duty to the public whom he serves and 
should avoid placing himself in a position in which a conflict of interest might 
arise." (Emphasis added.)  Language from another opinion ambiguously 
advises:  "the official's personal interest in the performance of that business may 
conflict impermissibly with the official's regulatory responsibilities." Perhaps 
the ambiguity was unavoidable because, at the time the letters were written, 
they were meant only as a general statement of ethical rules and not directed at 
a specific activity that Torgerson contemplated.8    

 Other language in the letters is similarly capable of supporting 
THE JOURNAL's interpretation.  The second letter notes a public officer "owes an 
undivided loyalty to the public ...."  (Emphasis added.)  The writer advises 
Torgerson that the legislature has clearly expressed its sensitivity to this issue 
with respect to the Office of Commissioner of Insurance.  "It has indicated an 

                     

     
8
  "It appears to me that in Ethics, as in all other philosophical studies, the difficulties and 

disagreements, of which history is full, are mainly due to a very simple cause: namely to the attempt 

to answer questions, without first discovering precisely what question it is which you desire to 

answer."   JOHN B. BARTLETT, BARTLETT'S FAMILIAR QUOTATIONS 915 (14th ed. 1968) (quoting 

GEORGE EDWARD MOORE, PRINCIPIA ETHICA, preface (1903)). 



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -11- 

intent that the head of the agency avoid even the possibility of a conflict of interest 
by prohibiting the Insurance Commissioner from engaging in any occupation, 
business or activity that is in any way inconsistent with the performance of the 
Commissioner's duties.  § 15.06(3)(b), Wisconsin Statutes."  The writer concludes: 
 "Thus, in determining when and how to avoid situations of potential conflict I 
advise erring on the side of caution."     

 Significantly, THE JOURNAL also had the statement from the first 
letter's author, Jonathan Becker, the board's legal counsel.  Becker was 
"disappointed to learn that Torgerson had been involved in changing the rules 
governing title insurance regulation."  Becker added:  "Quite honestly, I'm just 
very surprised, given what he said publicly and privately to us that he was 
uninvolved."  These comments strongly support THE JOURNAL's interpretation 
of the letters.    

 As proof of absence of malice, THE JOURNAL also points to the fact 
that the article read in its entirety contains both sides of the debate.  It pointed 
out that Torgerson saw nothing wrong with his conduct, said that it hurt no 
one, said that the rule change was pro-consumer and that he read the letters to 
mean that he should stay out of regulatory matters "from which he could 
personally benefit."  The story then attributed to Torgerson the observation:  
"That meant that he did not totally disassociate himself from some general title 
insurance issues."  

 Apart from the question of the ambiguity of the letters and the 
comments about them, Torgerson points to other evidence in this record to 
support his contention that the question of actual malice bars summary 
judgment.  He suggests summary judgment is inappropriate because the issue 
of actual malice goes to the publisher's state of mind, New York Times, 376 U.S. 
at 279-80, because all justifiable factual inferences are to be drawn in his favor, 
Anderson, 477 U.S. at 255, and because a publisher's testimony that he or she 
acted in good faith in publishing defamatory statements does not "automatically 
insure a favorable verdict ...."   St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 732 (1968). 
  

 Specifically, Torgerson points to the fact that THE JOURNAL 
reporter, Rowan, destroyed his interview notes after he was aware that 
Torgerson had demanded a retraction.  He points to the fact that Rowan 



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -12- 

characterized the letters as "warnings" when he knew they were only written in 
response to a request from Torgerson for advice.  He points to facts that were 
not included in the article, including a note in the file from Norman Writz, the 
examiner in the Office of Insurance Commissioner quoted in the article in a light 
unfavorable to Torgerson.  The note stated that the rule change was "okay" and 
that [n]obody [would] be harmed."  Torgerson relies upon the statement that 
the rule change was accomplished two months before Torgerson resigned to 
return to Eau Claire where he was an officer and part owner of the private title 
insurance company.  The article fails to mention that a review of the rule-
making file demonstrated that the timing of the rule change was simply a result 
of the natural course of the rule-making process.      

 We first address the issue of the destruction of the reporter's notes. 
 Torgerson relies upon Chang v. Michiana Telecasting Corp., 900 F.2d 1085, 
1090 (7th Cir. 1990), which noted that the seventh circuit had previously held 
that a reporter's destruction of his notes permits an inference of malice, citing 
Brown & Williamson Tobacco Corp. v. Jacobson, 827 F.2d 1119, 1134-36 (7th 
Cir. 1987).  Torgerson suggests that Chang essentially applied the "well-
established principle that evidence is presumed to be harmful to the position of 
the party who destroys it."   

 We think that neither Chang nor Jacobson support a 
determination of actual malice based upon Rowan's destruction of his interview 
notes.  Chang refused to draw an inference of malice from circumstances more 
suspicious than those presented here.  The television reporter's notes in that 
case had "vanished," although the pages in the note pad before and after the 
relevant story were found; the reporter denied knowing how that happened.  
Id. at 1090.  The Chang court refused to infer that the notes had been purposely 
destroyed, noting that the previously anonymous source of the allegedly 
libelous story had surfaced and confirmed the information that the reporter had 
noted and then published.  Id.  Thus, the court, observing that the missing notes 
were only significant as contemporaneous records of the anonymous telephone 
conversation, concluded that any inference that the missing notes could supply 
clear and convincing evidence of malice was absent.  Id.  Chang concluded that 
the mere possibility that the reporter had made notes of her thoughts of 
disbelief in the truth of her story was "so remote that it does not defeat a motion 
for summary judgment."  Id.  



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -13- 

 In our case, the reporter acknowledged that he had destroyed the 
interview notes intentionally.  He explained, however, that he had destroyed his 
interview notes because THE JOURNAL required him to move his work space in 
January 1994, whereby he lost more than half his work space, leaving him one 
file cabinet and a desk.  He indicated that he discarded many files and parts of 
files, including his interview notebooks and legal pads with interview notes to 
thin out his files.  He indicated that although he was aware of the retraction 
demand, he had heard nothing further for months and believed Torgerson did 
not intend to follow through on his threat to sue.   

 There is no claim that the quotes from the interviews were 
inaccurately reported in the article.  To the contrary, Torgerson's contention is 
that the Ethics Board letters were misinterpreted, that Torgerson's earlier quote 
in THE JOURNAL was later misquoted and that the article draws improper 
inferences from the records and statements made by the parties involved.  The 
remote possibility that the reporter would have written in his interview notes 
that he entertained serious doubts about the truth of his article is far too 
speculative.  

 Jacobson is also easily distinguished.  In that case, the court of 
appeals essentially determined that the "innocent" explanation of a researcher 
for a libelous television broadcast who intentionally destroyed critical research 
documents was not believable as a matter of law.   First, the researcher who had 
worked "constantly" on stories involving legal matters claimed that he was 
unaware the plaintiff had a right to appeal the initial dismissal, a claim the court 
found "implausible."  Id. at 1135.  Second, the selective "housecleaning" of only 
part of the documents was unexplained.  Id.  Third, the researcher had no 
explanation why he had cleaned off his former boss's desk without permission 
at a location in a different part of the newsroom where the researcher no longer 
worked.  Id.  Finally, the researcher violated a CBS retention policy requiring 
that the law department be contacted prior to destruction.  Id.  The interview 
notes here were not critical to the libel issue, the reporter did not limit 
destruction to the story in question and he gave a rational explanation for his 
actions. 

  We have similar misgivings concerning the other grounds recited 
to show clear and convincing evidence of actual malice.  The use of the word 
"warning" to describe the Ethics Board letters is not significant: 



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -14- 

[T]he First Amendment cautions courts against intruding too 
closely into questions of editorial judgment, such as 
the choice of specific words.  Editors' grilling of 
reporters on word choice is a necessary aggravation.  
But when courts do it, there is a chilling effect on the 
exercise of First Amendment rights.  

Janklow v. Newsweek, Inc., 788 F.2d 1300, 1304 (8th Cir. 1986) (citation 
omitted).  Accepting the semantical argument "would place the First 
Amendment at the mercy of linguistic subtleties and fourth-ranked dictionary 
definitions."  Id. at 1302.9 

 Similarly, the plaintiff's contentions regarding the absence of 
certain favorable facts in the story are insufficient to establish actual malice.  The 
newspaper is under "no legal obligation to present a balanced view" and cannot 
lose its constitutional protection because the plaintiff believes it failed to do so.  
Perk v. Reader's Digest Ass'n, 931 F.2d 408, 412 (6th Cir. 1991).   

 Said another way: 

[The reporter's] journalism skills are not on trial in this case.  The 
central issue is not whether the [article] measured up 
to the highest standards of reporting or even to a 
reasonable reporting standard, but whether the 
defendant[] published the column with actual 
malice—actually knowing it to be false or having 
serious doubts as to its truth.   

Woods v. Evansville Press Co., 791 F.2d 480, 489 (7th Cir. 1986).      

 In conclusion, Torgerson failed to offer clear and convincing 
evidence in opposition to summary judgment sufficient to meet the plaintiff's 
burden of showing by clear and convincing evidence that the JOURNAL knew 
                     

     
9
  The JOURNAL points to dictionary definitions of "warn" as "to give notice [or] advice ... of 

danger, impending evil, possible harm, or anything else unfavorable ...."  RANDOM HOUSE 

DICTIONARY OF THE ENGLISH LANGUAGE (Unabr. 1966).   



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 -15- 

the challenged statements were false or had serious doubts about their truth.  
Because the circuit court dismissed the republication lawsuit on other grounds, 
we affirm the judgment of dismissal. 

 By the Court.—Judgment affirmed in part and reversed in part.  
Costs to Journal Sentinel, Inc. 

 Not recommended for publication in the official reports. 

 



 Nos.  95-1098 & 95-1857 
 

 

 AN EXHIBIT HAS BEEN ATTACHED TO THIS 
OPINION.  THE EXHIBIT CAN BE OBTAINED UNDER SEPARATE 
COVER BY CONTACTING THE WISCONSIN COURT OF APPEALS. 
  

 

 

 

 COURT OF APPEALS 
 OF WISCONSIN 
 ROOM 231, STATE CAPITOL EAST 
 POST OFFICE BOX 1688 
 MADISON, WISCONSIN   53701-1688 
 TELEPHONE:  (608) 266-1880 
 FAX:  (608) 267-0640 
 
 Marilyn L. Graves, Clerk 
  Court of Appeals 


		2017-09-19T22:43:21-0500
	CCAP




